18 juli 2012

Övervikt ingen orsak till ryggont

Hela internet är fullt av artiklar där man påpekar att gå ner i vikt är viktigt så man inte får (mer) ryggont.  Hela Sverige är via olika seriösa? sidor, som t.ex www.1177.se mytifierade med påståendet att övervikt ger mer ryggont. Jag har fått samtal ifrån många desperata  ryggpatienter som fått sig slängt under näsan det förnedrande "Du måste gå ner 15 kilo om du skall få en operation". Några har försökt men inte lyckats och därmed fått ligga kvar i sängen med sina smärtor flera år till. Hur seriöst är det, när forskningen visar att det inte finns något samband?

Robin hänger också på överviktsmyten

Att det inte funnits något sådant samband fick jag mig fastställt redan för 10 år sedan då en japansk studie, den då största,  visade att det inte finns något samband mellan "ryggont" och övervikt.
Att jag nu igen reagerade på överviktsmyten berodde på att jag halkade in på Robin Wakehams hemsida  "Ryggvärksexperterna ljuger".
Jag tycker att Robin, har en del fyndiga åsikter, t.ex angående diskbråckets vara eller inte vara. Men nu har Robin, bloggat in en myt på sin sida om att "Ryggvärk och övervikt hör ihop". Råden ifrån Robin blir nu en avancerad bantningskurs. Men snälla Robin, vi som har ryggont kommer att förtvina av smärta om vi i timmar skall gå runt i butik efter butik och leta efter all konstig mat som du föreslår.

Myt eller sanning, vad är mest trovärdigt?

Glädjande nog för alla med "ryggont" och till förfång för alla bekväma kliniker som lägger "skulden" på patientens slarviga mathållning, finns det inga bevis för påståendet.
I den högst ansedda tidningen SPINE JOURNAL finns en systematisk översikt över alla tänkbara vetenskapliga studier, inalles 65 stycken. Och som ställt sig frågan om övervikt hör ihop med "ryggont"
Det vetenskapliga svaret blir nej. Eller som man säger i sin lite inlindade sammanfattning.
Conclusion
På grund av brist på bevis, skall kroppsvikten anses vara en möjlig svag riskindikator, men det finns inte tillräckligt med data för att bedöma om det är en sann orsak till Low Back Pain.

Alltså inte ens nu när man hade all världens studier samlade på bordet kunde man finna något nämnvärt samband. Det kan också tilläggas att jag själv sett tusentals patienter, sittandes eller liggandes på olika konferenser vi haft genom åren. Jag har aldrig sett någon med avancerad övervikt.
Om jag tittar i min omedelbara närhet finner jag ca 10 personer som har övervikt. Några är jag t.om släkt med.  Ingen har problem med ryggen.
Jag gick förövrigt själv ned 22 kilo för några år sedan. Blev jag bättre? Inte ett dugg. Snarare sämre.
Snarare har jag sett att  mycket smala och taniga personer tycks ha haft störst problem. Alltså de som ätit så mycket tabletter genom åren att de tappat matlusten ... och vikten.

Trovärdig vetenskap är alltid bäst, rykten är ofta pest.(Rickard Deyo USA)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar