26 juni 2009

Livsfarlig medicin mot smärta dras in

För tre år sedan uppmärksammade jag medlemmar och media
om att dextropropoxifen , eller som smärtmedicinen mer benämns dexofen, doloxene ansågs livsfarlig och drogs in av det Brittiska läkemedelsverket. Det lät som det svenska läkemedelsverket skulle göra samma sak, men tydligen har man bara passat.

Nu har EU slagit klubban i bordet och föreslår totalförbud.
Allt för många har avlidit av biverkningar.
Det intressanta är dock att denna tablett, om man tar den isolerat utan någon annat och i låg dos sannolikt inte är värre än andra.


Effekten uteblev helt

Problemet är att det är långt ifrån alla som blir hjälpta av den ordinerade dosen och höjer dosen själva för att få effekt.
Vården har nämligen i alla fall på 90 talet upphöjt denna tablett till något väldigt effektivt och problemfritt. Jag erfor det själv när jag låg inlagd för operation 1996 och sköterskorna närmast lyriskt beskrev den nya "milda men effektiva" tabletten.
Men effekten uteblev helt och därvidlag, riskerar patienten ta mer av tabletten än vad som är ordinerats. Man litar ju på vården i alla lägen. Eller hur ? Varför hjälper inte detta dundermedel på mig ? Bäst att ta en till.
Jag höll mig dock kvar vid min gamla medicin då jag av någon anledning alltid förhåller mig kritisk när vården beskrives komma ut med nya lysande behandlingar.

Ta det lugnt

Om det är så att Du använt denna tablett sparsamt och enl ordination är denna tablett knappast värre än något annat. Lever du idag, gör Du det i morgon också. Men för säkerhets skull, be din läkare skriva ut något annat i fortsättningen.

Läs mer om förbjuden smärttablett mot ryggont
Eller från Dagens Medicin
Smärtstillare försvinner i EU

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Jättebra att de förbjuder Dexofen. Mina geniala läkare skrev ut Dexofen + imovane. Jag fick andnings uppehåll i sömnen. Såg mitt liv passera i revy och så ljuset i tunneln.
    Hoppas dock att bla Försäkringskassans hetsjakt på folk som tar opiater slutar. Fick mitt Dexofen utbytt mot oxycontin. Försäkringskassan drog in mitt ena bidrag med hänvisning till opiat beroende.

    I Sverige är man verkligen jagad som ryggpatient. Försäkringsläkaren kan skriva precis vad han vill utan någon som helst uppbackning och jag kan inte göra något som patien.

    JO anmälde FK. Fick svaret: Det är så många som anmäler försäkringskassan så det tar inte upp målet.

    Tänk om det var så inom tex polisen: Det är så många som rånar, vi tar inte upp det.

    SvaraRadera
  2. Jag har fått den ordinerad för min ryggvärk, i kombination med tradolan och alvedon. Kombinationerna hjälper inte, men jag tar inte mer än ordinerat iaf, jag anser faktiskt, att tar man mer än läkaren föreskrivit, får man skylla sig själv om man får biverkningar. Är det den dos läkaren skrivit ut, och som i Mauritz fall en kombination som de godkänt så är det fruktansvärt, men gör man någon egen dos/kombination så får man faktiskt stå för konsekvenserna. Jag vet hur desperat man kan bli, att man vill göra vad som helst bara för att bli av med värken, men, man är ändå själv ansvarig för vad man stoppar i sig.

    SvaraRadera