7 september 2011

Multimodal Rehabilitering - "En religiös upplevelse"

Patientkommentarer
" Det var en ren religös upplevelse. Man fick order om att inte vara negativ. Det motverkar kursen. Man fick inte ifrågasätta något som lärs ut i kursen, eftersom det hindrar läkningen enligt Rehabföretaget"



Läs här först
"Regerings "Multimodala rehabilitering av rygg och nacke - ett fiasko"
 


Patientkommentarer
"Några fick rejäla utskällningar där dom minsann fick veta att dom inte alls var sjuk, En kvinna från Gävle berömde bara alldagligt spontant att psykologen hade en fin klänning. Det skulle hon inte gjort, för hon skulle DJÄVLAR inte komma där o smöra och svordommarna haglade på ryggpatienten därinne."
" Det var en ren religös upplevelse. Man fick order om att inte vara negativ. Det motverkar kursen. Man fick inte ifrågasätta något som lärs ut i kursen, eftersom det hindrar läkningen enligt Rehabföretaget"

"Poängen blir att rehabföretagen väljer ut friska patienter att gå sina kurser. De kör placebo behandling där de under 3 månader säger samma sak:
"Smärtan är ens eget fel eftersom man tagit smärtstillande och inte rört på sig tillräckligt".


"Direkt efter första lektionen så gick läkaren ned för 7 trappor. 10 av 12 patienter följde efter i trappgången. De som är insatta i ryggproblem vet att man inte kan gå i trappor när man har akut ryggsmärta".

"Jag har fått fylla i säkert 150 svar på frågor som man först fått skickat dit Det var typ samma frågor som man fick i Nynäshamn om barndomen och allt möjligt,"

"Jag upplevde det som att allt till slut skall leda till att patienten hur dålig personen än är skall återgå eller påbörja ett arbete. Då har "alla" nått sitt mål."

" Vi låg på hotell en bit ifrån. En morgon var jag uppe från 3 på morgonen med sån värk i rygg,nacke o huvud att jag låg vid toan o spydde Sen vart jag tvungen linka sig bort till Manpower..."
"För mig ledde rehabiliteringen till en katastrof. I journalerna första besöket hos dem så skrev hon: "Patienten har ett utalat opiat beroende".
Försäkringskassan drog in ett av mina bidrag med hänvisning till "opiat beroende".
Inga smärtläkare ville nu ha att göra med mig eftersom det står "opiat beroende" i journalerna.

Min handläggare ringde mig igår och meddelar att mitt ärende varit uppe i en s. k bedömningsgrupp och försäkrings läkare fastslår att jag kan arbeta till 100% i
ett lättare arbete. JAG SOM INTE KAN GÅ,STÅ ELLER SITTA NÅGRA LÄNGRE STUNDER

Lektion om smärta. Lektionen gick ut på följande: Första 3 månader av smärta har man akut smärta. Har man smärta över 3 månader är  det nervsmärta. Så är det med alla smärtpatienter. Inga smärtstillande förutom nervsmärta fungerar på patienter som haft över 3 månader smärta.
Rehabcenter hade alltså löst smärtans gåta, de borde få nobelpriset. 

Jag var hos den ryggkirurgen för bedömning. Han sade att det inte går att operera, men jag kunde få hjälp av en rehabiliterings avdelningen.Men de sade jag hadde för mycket smärta. De tog bara emot de som nästan jobbade.försäkringskassa har sagt de skall dra in min sjukpenning i december. Jag har hemska smärtor i 2 år..
2 veckor in i kurs skulle patienterna gå stavgång 1 timme, 1 timme bollgympa och sedan på det köra spinning.
För mig med ryggproblem, där mitt mål var att kunna gå 100meter, så blev detta ännu en chock. Jag personligen har det svårt att se att man skall vara sjukskriven om man kan köra hård träning i 3 timmar i sträck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar