26 februari 2013

Operation av diskbråck - när hjälper det?

Kan man bli sämre genom en operation av diskbråck i ländryggen ? Eller i alla fall inte lika bra som man hoppats på.  Frågan är berättigad och viktig därför inte många sidor på nätet diskuterar vad som händer efter en diskbråcksoperation.
Spaltkilometer har skrivits om diskbråck och operationer - men nästan ingen kritisk granskande artkel går att finna. Men några undantag finns och har t.ex publicerats i Läkartidningen. Den största studien som gjorts angående nyttan av att operera diskbråck är den amerikanska s.k SPORT-studien (The Spine Patient Outcomes Research Trial ) Studien genomlästes och kommenterades av de f.d kirurgerna Jansson och Hansson i nämnda Läkartidning från sept.2007.


Kriterier: Ca 600 patienter. Majoriteten av diskbråcken konstaterades på L5–S1. Patienterna skulle ha.kvarstående symtom efter 6 veckor, oavsett vilken icke-operativ behandling patienten dittills fått. Patienten skulle också ha smärtor utstrålande nedom knäet, eller främre delen av låret vid diskbråcks lokalisation mera proximalt i ländryggen, positivt nervtensionstecken (SLR=straight leg raising test eller Lasègues test positivt. En grupp opererades - den andra fick sjukgymnastik, råd och ev smärtstillande.
Studien fallerade lite då patienter som lottades till operation blev bättre och hoppade av. Medans andra som ansåg sig vara väldigt smärtpåverkade ville - och fick en operation. Resultatet blev ändå att båda grupperna blev bättre - på kort sikt. På längre sikt upp till 4 år kunde man ej se någon skillnad mellan grupperna.

FÖRFATTARNA: Prevalensen av symtomgivande diskbråck i ländryggen är dock svårbedömd. Magnetkameraundersökning har bla visat att ett stort antal diskbråck sannolikt inte ger några symtom SPORT-studien bekräftar behovet av lyhördhet vid förändringar av patienternas diskbråckssymtom. Diskbråckspatienter med svåra initiala smärtor kan plötsligt förbättras och inte längre vara aktuella för kirurgi.


Jag diskuterar:

Diskbråck är mycket vanlig i en befolkning, kanske 20% har en synlig buktning eller bråck. Oftast längst ned i ryggen L5-S1. De flesta som har diskbråck känner inte av bråcket.
Experterna menar att diskbråck är en "åldersförändring" - vilket knappast låter logiskt eftersom de flesta andra diskar inte är i närheten av att bli lika slitna som dessa 2 längst ned i ryggen plus någon i nacken ofta C5-C6..
Det är mer rimligt att tro att mekanisk förslitning genom tryck och rörelser tillsammans med dess ogynsamma placering längst ned i ryggen är upphovet. ( Läs gärna artikeln om Segmentell rörelsesmärta). Där finner vi nog ett bättre upphov till diskars försämring.

Patienter med skarpa ben och ischiassmärtor upplever det som olidligt. Det kan pågå i veckor. Det kan också komma tillbaka i perioder. Upptäcker man då ett diskbråck på röntgen kan det lätt uppfattas som orsaken. Det är inte alls så säkert. Samma nerv skall passera andra ställen i ryggen på väg ner i benen. Se bilden ovan där den gula nervroten passerar ett litet hål - foraminan - dvs utgången ifrån kotan.Även andra nerver som ej syns på röntgen kan signalera. Det kan dessutom krampa i området från muskler o vävnader.
Om man nu skall låta operera sig så brukar det gå bäst för dem som inte har någon längre tid av ryggproblem bakom sig. Och inte har ryggvärk som dominerande besvär. Det viktiga är att man håller sig väldigt restriktiv i frågan.

Vad gör man vid en operation av diskbråck.
Man suger bort den del av disken som putar ut och kallas bråck. Bråck i sig självt gör inte ont men det är när bråcket träffar nerver omkring som det (möjligen) kan ställa till med problem. Men först måste man "såga" bort en bit av kotan eftersom man annars ej kommer åt bråcket.
Resultaten då? Ja om man läser på kirurgernas egna sidor inkl officiella rådgivningssidor på nätet ifrån sjukvården så är problematik efter en diskbråcksoperation - t.ex infektioner, dålig sårläkning, fortsatta problem i benen och t.o.m dödsfall närmast obefintlig. Men det är inte sant. När de "positiva" talar om "högst en procent" komplikationer så är det i verkligheten 10%. Kanske mer. Så här gäller det att se upp och värdera - vilket naturligtvis är svårt då det inte finns mycket att jämföra med. Bäst är naturligtvis att avstå


Operation av diskbråck i ländryggen brukar erbjudas till de som har minst 6 veckors envis värk i knä, ben och fot utan tecken på minskning av besvär. Ryggvärken däremot skall vara liten eller ingen alls. Känner man minsta nedgång av besvär i benen skall man undvika operation. Diskbråck läker ut av sig självt - och den nerv vi pratar om kan påverkas av andra faktorer än ett mjukt bråck.
Trots operation kan besvären fortsätta. Direkt efter en operation kan patienten uppleva en snabb lindring. Men den kan bero på att man numera ger pat en smärtblockad direkt efter operationen.När den bedövningen släpper efter några dagar kan problemen öka.
Naturligtvis finns det de som blir bra efter operationen. Men knappast några 90% som glädjesiffror anger.
-->
  • Kanske operera diskbråck i ländrygg
    Om de brännande smärtorna går ner via lår och knä, foten (ischias)
    Om Du har problem med urinering. (akutbesök)
    Om smärtbilden - disk och nervrotpåverkan - överenstämmer med röntgen
    Om smärtorna är skarpa och inte ger med sig inom 6-8 veckor
    Om smärtorna är ihärdiga, dag som natt i 6-8 veckor
    Du har inte mycket ryggvärk .
    Du är ung och inte haft nämnvärda ryggproblem tidigare

  • Tveksamt operera diskbråck
    Om smärtproblemen i benen. lår, fot tycks börja ge med sig, eller skiftar.
    Du har egentligen lika eller mera problem med ryggvärken
    Du har haft problem i ryggen tidigare i flera år - även ischias
    Du är äldre och har kroniska problem eller problem till och från i perioder.
  • Diskbråck läker ut av sig självt inom 6-12 mån.
    Men besvären kan upphöra mycket tidigare.
    Att operera diskbråck kan ge en kortare tidsvinst, förutsatt att man har ovanstående skarpa symtom. Men inte ens det är en garanti för att man blir av med problemet. Att avstå diskbråcksoperation är alltid huvudregeln.
  • För mer exakt info
    Kontakta din kirurg för just din egen speciella situation.


Självbehandling.

Vid svåra störningar i benen där ischiasnerven misstänks vara orsaken måste man uthärda situationen själv. Det är ingen lek för de som provat. Att trots värk försöka vara rörlig så gott det går är bra. Eftersom det är en nervsmärta så hjälper ej vad som helst i smärtstillande - sannolikt är opioder typ Tramadol och i kombination med paracetamol ett bra förslag. Paracetamolen anses "boosta" Tramadolen med 30 %.
Citodon är väl utprovat och kan hjälpa - men effekten är mkt mer kortvarig än Tramadol.
Ibuprofen brukar vara standard nu mot ryggbesvär, men är sannolikt för svagt mot nervsmärta.Dessutom går Ibroprufen hårt mot magen.  Rådgör med din läkare och vi hoppas han ger dig rätt råd om tablett.
Att påskynda processen med t.ex sjukgymnastik är tveksam.
STRESS: Som alltid när man hamnar i en stressituation som vid svår smärta gäller det att coola ner. Försök se allt positivt ändå - även om det förefaller tufft. Ischiasbekymmer går ALLTID ner och t.o.m upphör. Det är en fråga om tid. Dagar och veckor - Kroppens mekanism att justera är ofta bättre än vårdens försök. Och undvik operation så långt det går. Endast om du har allvarliga störningar i att kissa, så bör du söka för det omgående.
KURIOSA eller vad skall man säga om detta:
Jag fick ett telefonsamtal ifrån en orolig patient som hade tid för diskbråcksoperation följande måndag.
"Jag har tid för operation på måndag men känner mig ganska bra, vad skall man göra"
"Det förefaller väl ganska klart att du bör göra något annat på måndag"
" Men min läkare sade att det var lika bra att ta bort bråcket då det kan bli värre senare"
" Hrrmm, du gör som du vill, men jag skulle nog förslå att du byter läkare och stannar hemma"
Hur denne man sedan gjorde förtäljer inte historian.

Relaterade länkar
Diskbråck , ryggskott eller något annat
Vinst eller förlust att operera diskbråck ?
Diskbråck ryggont och operation

19 kommentarer:

  1. Jag opererade diskbråck för 4 dar sen och jag har fortfarande nedsatt känsel och vissa muskler i benet och vaden jobbar inte dvs kan gå
    Är det normalt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan vara normalt i det hänseendet att en operation ställer till området där det finns mycket nerver. Läkningstiden har börjat, det kan uppstå små svullnader och andra förändringar som området inte är van vid. Dessa symtom du har kan gå över efter ett tag.
      Men har det inte gett sig efter1- 2 månader eller att det inte visar på förbättring, då får man nog ta läkaren i hampan och fråga vad han har för uppfattning om saken. Med läkare menar jag den kirurgen som gjord jobbet. Någon annan kan ej svara på frågan. Kanske man får ta en MR bild igen och se om man ser nåt. Idag måste du dock härda ut problemet, och jag hoppas du har adekvata piller om det behövs..Idag kan inge svara eller veta , då läkningen ställer till problem i början.....MVH Christer.

      Radera
  2. Hej nu jar det gått 2 v sen operatio L5-S1, idchias kom tillbaka dag 2 och vadmuskeln är i konstant kramp och kan inte tex göra en enda tåhävning. Baksida lår och säte jobbar inte alls, benen brinner på knällsrna och nu har även andra benet börjat strula. Har operationen misslyckats tror du? Prata med läkaren som sagt dom var tvugna flytta nerven för komma åt bråcket som var stort

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ! Flytta på nerven brukar man oftast få göra, och stort diskbråck har många. Ur den synpunkten är din OP inget unikt... Det är som jag skrivit många gånger, diskbråcksoperation är inget 10 minuters fix, och sedan är man bra. Tyvärr informerar inte kirurgerna om det....
      Det finns 2 vägar att gå, antingen härdar man ut en månad till, eller 2, för att se om läkprocessen bättrar till detta...Nervroten behöver lugn o ro ett tag, Men de första dagarna brukar man känna sig bra, men det beror mest på bedövningsmedel....
      Man kan inte utesluta att OP har misslyckats och du måste dit igen. Men jag skulle hålla ut 2 månader till, och se om det fixar sig. Om det visar minsta kurva till bättre, glömmer man ny operation...Tyvärr få man bida tiden ett tag.då 2 veckor är för kort för att bedöma....MVH Christer


      Radera
  3. hej

    Jag har diskbråck i ländryggen (L5 S1). Kan ni ge mig råd snälla var är det bästa sjukhuset i Stockholm för att göra operationen?

    Tack,
    MVH LS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ! Det går inte att svara på det. Stockholm Spine Center gör flest operationer - vilket kan ge en vink om viss erfarenhet, Huvudfrågan är dock om du verkligen skall operera diskbråcket. Bara för att det finns ett, är det långt ifrån säkert att det är problemet. Jag antar att du undersökts av ryggortoped och fått en bedömning. MVH Christer

      Radera
  4. Hej. Gjorde en diskbråcksoperation i mitten av mars L4-L5. Var mycket dålig och operationen verkade till en början hjälpa mycket. När jag vaknade efter operationen hade alla smärtsamma symtom från tidigare släppt och jag kunde röra foten och benet normalt vilket jag inte kunde innan operationen. Tre veckor efter operationen började jag få ont på underbenets utsida. Nervsmärtan var tillbaka , men inte på samma ställen som tidigare. Den jobbigaste smärtan innan operationen var kring höften. Sen hade jag även ont på ovansidan låret, utsidan av underbenet och dropfot. Nu har jag den starkaste smärtan i underbenet och höger sida av underlivet och nedre delen av rumpan. Nervsmärtan sitter på undersidan av låret nu och inte på ovansidan som tidigare. Innan op hade jag ingen ryggsmärta, men för några dagar sen började jag få ont även i ryggen några cm under operationsärret. Symtomen och smärtan ökar lite hela tiden. Varit i kontakt med sjukhuset ett flertal gånger och fått öka medicinen men symtomen fortsätter. De senaste veckorna har jag varje dag övervägt att åka in på akuten pga smärtan, men har bitit ihop hemma då jag vet att smärtstillande inte fungerat så bra på detta innan operationen . Fixar ej att gå på hälarna eller att göra de övningar jag fått hemskickade. Försöker röra mig så mycket jag orkar men 10-20 mins rörelse slutar ofta i tårar och otrolig smärta i 1-2 h. Hur mycket ska man röra sig? Är införstådd att nervsmärtan kan komma tillbaka efter operationen , men är det normalt att den är på andra ställen än innan operationen? Det är så frustrerande att det går åt fel håll.Hade räknat med att vara tillbaka på jobbet nu, men det känns snarare så att jag snart är inlagd igen. Sömnen har de senaste dagarna även blivit påverkad då jag inte kan sova så bra pga nervsmärtan. lVad kan jag göra för att undvika att bli ännu sämre? Vill bara tillägga att ångrar inte min operation eftersom det hjälpte mig mycket med de symtom jag hade. Är snart 8 veckor sen operationen, tror du den misslyckats eller?. / Tacksam men orolig 29-åring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ! Ja det är mycket trist att operationen inte ger det man förväntat. Tyvärr är detta inte speciellt ovanligt. Man blir nästan alltid bättre direkt efter OP. Det beror dock på den invasiva bedövning man får innan man skrivs ut. Det är trots allt lite kort tid för att bedöma slutresultatet. Det kan ta månader innan allt lagt sig på plats. Alla operationer skapar oro och störningar där man opererat. Du kan inte göra så mycket åt situationen beträffande fysisk aktivitet. Försök göra det du brukar eller kan göra. Kroppen riktar till detta utan att man behöver stressa iväg på massa behandling. Klarar du inte övningar, då gör du inga övningar. De gör varken till eller från. Dock skulle jag ta kontakt med kirurgen och ta nya MR bilder. Det kan vara så att man inte fick bort allt och behöver korrigera det. Försök stressa ner,Okay, det är inte lätt, men högre mod gör vardagen bättre. Förr eller senare kommer du ur detta.... Du är inte ensam om denna sits - kirurgernas optimistiskt visade resultat stämmer inte riktigt alls.
      Jaga inte med behandling som du inte klarar. Kontakta kirurgen så vi åtminstone har den saken klar. Kämpa på... Dagen kommer när du är bättre - med eller utan ny OP. MVH Christer

      Radera
  5. Hej igen! Vill tacka dig för din kommentar ovan. Tyvärr blev det bara värre och värre för min del och tillsist inte kunde jag inte röra mig mer. Jag låg bara och grät av smärta. Efter ett par dagar utan sömn och en smärta värre än innan operationen blev jag inlagd på nytt. Nytt MR visade recidivt diskbråck och ärrvävnad, inflamation av nerven. Reopererad akut 23/5 med extipation diskbråck, dekompression L5 -rot höger. Nu är det bara att starta om min rehablitering. Just nu känns det väldigt bra. Trots att jag denna gång har kvar lite nervsmärta och känselbortfall i benet upplever jag att jag redan mår bättre än efter första operationen. Så hoppas att det blir bra denna gång. Tack igen för ditt svar tidigare. :)

    SvaraRadera
  6. Hej Christer!
    Jag vill börja med att tacka för denna informativa sida och för att du tar dig tid att skriva om detta ämne och svara på frågor, innerligt tack till dig.

    Jag började få känningar av ryggvärk i ländryggen för ca ett år sedan, jag blundade för det då det kom och gick. För fem månader sedan började det bli outhärdligt och jag begärde röntgen, som visade ”Normala kotor i ländryggen med ordinär signal. Diskgeneration av lumbrosakrala disken med paramedialt diskbråck, nästan cm-stort med S1-rotpåverkan på vänster sida. Lätt facettledsartros L5/S1. Inga skelettdestruktioner.” Det har nu gått 1,5 månader sedan jag fick diagnosen och jag ska träffa ortoped inom kort. Jag har haft kontakt med sjukgymnast som gav mig övningar, som dock var för svåra för mig och ökade på smärtan. Jag har under denna tid gått så mycket jag kunnat, men det har gjort det värre. Jag har för närvarande hög smärtnivå ständigt, liggande sittande stående, gående. Till saken hör att jag har värk i kroppen i övrigt och det senaste året varit väldigt stillasittande då jag varit mycket trött och rädd för smärtan som kom i ryggen och kroppen av att röra mig. Smärtan strålar ut i vänster höft, lår och fot, med domningar, och har även rört sig mot höger sida, dock inte lika starkt och ej med domningar i foten. Jag har letat mycket på nätet de senaste dagarna och vet inte riktigt vad som är rätt att göra. Jag vill undvika operation, samtidigt är jag rädd för att det ska förvärras och att jag behöver operera mig akut. Jag förstår om det är svårt att råda till något, men undrar om det finns någon fara med att vänta med att operera? Samt om det finns möjlighet att rehabiliteras tillbaka när jag knappt kan göra några övningar alls eller röra mig? Jag vore också så tacksam för tips om tillvägagångssätt för hur jag får bästa möjliga vård, samt ev kliniker som är bra. Igen, stort tack till dig och för ditt svar, all hjälp att se klarare på detta är värdefull. Med varma hälsningar Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !
      Röntgenbilderna visar inte ngt speciellt ovanligt, Diskbråcket kan i vissa fall ställa till det, men jag uppfattar som ryggvärken kom först, då är bråcket av mindre betydelse. Om bråcket skall bort måste du visa glasklara symtom i ett av benen. Jag ser inte så mkt av det i din beskrivning. Det är heller inget bra att ha ryggvärk, och sedan hoppas på att diskbråcksOP löser detta problem. Jag är mkt skeptisk till det. Dina besvär kommer s.a.s i fel ordning. Bråcket kommer oavsett att skrumpna bort av sig självt med tiden. Men ryggvärken blir ett annat kapitel. Man vinner alltså inget på att ta bort ett bråck. Och ett års ländryggsproblem är i dessa sammanhang kort tid för OP överhuvudtaget. Nu vet jag inte din ålder, men det normala är att många - inte minst yngre - spontant får bort ländryggsvärken utan att man vet varför. Risken är dock att man senare i livet kan få tillbaka den.
      Behandling= Vad göra?
      Ingen OP. (om inte benstörningarna är höftiga) Försöka var normalt aktiv, men med varsamhet, Göra små övningar hemma som man klarar. Använda hjälpmedel, spec när man går, står, sitter. Försöka styra huvudet ät annat håll, inte tänka smärta hela dagarna, . Försöka se alla ryggbehandlare eller ortopeder som om de vore en möjlighet - men inte sista chansen. Tyvärr har de inte imponerande snabblösningar att komma med, någon av dem.
      Smärtstillande på lång siktig användning har måttlig effekt.
      Men kortsiktiga "attacker" brukar kunna kapa toppar. Ipren kan där vara bättre....
      Hoppas du fick ngt mer positivt i detta svar . Annars fråga igen. MVH Christer

      Radera
  7. Hej igen Christer och tack för ditt svar, det är mycket stödjande.
    Jag är 39 år, och har varit mycket stillasittande, senast de 4 sista åren.
    Smärtan började i höften, med strålning från rumpan och ut, en slags molande värk som gjorde att det gjorde ont att ställa mig upp och att gå. Den kom och gick en tid, men tiderna när den var borta var kortare än när den var närvarande. Efter några veckor började det kännas som en yxa i höften, också det kom och gick. Smärtan var uthärdlig länge och jag tänkte länge att det skulle försvinna av sig själv, jag förstod inte allvaret i detta. Nu strålar det ut i benet och det domnar när jag gått några meter och jag har ont i benet. Jag har stor smärta i mitten av baksida lår, den känns nästan ständigt och den smärtan är vad som gör att jag behöver stanna när jag går. Vill du beskriva hur glasklara symptom i benet skulle kunna se ut, så kan jag se om det stämmer på mig? Det är också tydligt att rörelse av benet, dvs att gå och att göra övningar där jag lyfter benet är vad som skapar vågen av smärta. Det krävs just nu väldigt lite för att smärtvågor ska starta, så jag tar det försiktigt. Tack för dina tips om att röra mig försiktigt. Förvärrar det om jag rör mig mindre och bara lite grann? Jag vill undvika operation och det är till stöd att läsa vad du skriver om det. Min tanke är att hitta en sjukgymnast som ger mig ett program anpassat för mig och att jag sakta sakta bygger upp mig igen. För tillfället har jag blivit lite rädd då det bara blivit sämre ganska drastiskt och han som gav mig övningarna sa att jag ”kanske tillhör de 5 procent som måste operera mig”, vilket är det sista jag vill, men gör om jag absolut måste. Stort tack igen och för att du satt dig in i dessa frågor, det är till stor hjälp. Med vänliga hälsningar Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !
      Nja du skall inte bli rädd att det blir mer smärta - du får smärta utan att vara mer skadad. Det är mycket stress och microkramper med i spelet, utan att det hänt ngt nytt med ryggen... Diskbråck är upptäckt, men det lilla jag uppfattar är att du beskriver smärtorna lägre än vad bråcket sitter. Om jag då uppfattar rätt är DiskOP inget självklart alternativ. L5-S1 brukar ge störningar, även ner och under fot. Men detta måste van kirurg bedöma. Känns fortf. inte som du skall behöva rusa efter OP även om smärtorna stressar nu. Har du använt rätt analgetica, dvs smärtmedicin, typ NSAID, Voltaren, kanske kombinera opioid. Bra Läkare med smärtkunskap rygg? Finns iofs inte så många. Du behöver också sova hela nätter. Det hjälper till att komma ur det bättre, så hjärnan inte behöver gå på högvarv hela tiden. Sömntablett?

      Tror du ändå måste hanka fram ett tag till. En Op kan bli en miss såvida man inte rär helt säker på symtomen stämmer med röntgen. Kämpa på. Var ej orolig. Du är inte ensam, och detta är ej ovanligt. MVH Christer --- skriv ny fråga om behövs..

      Radera
    2. Denna artikel kan vara intressant.
      Långt ifrån alltid bråcket är boven
      http://www.kiropraktor.me/ischias5.htm

      Radera
  8. Hej igen Christer och tack för ditt svar!
    Jag har träffat en ortoped som jag inte fick så mycket förtroende för. Han föreslog rotblockad för att minska nerven och smärtan så jag kan träna upp mig. Det känns som ett steg i rätt riktning, vad ser du där? Han rekommenderade inte operation in detta läge. Jag tar citodon och diclofenac, smärtan har inte minskat nämnvärt sedan jag började med dem. Tack igen för dina svar och en trevlig helg önskar jag dig, Nina

    SvaraRadera
  9. Hej! Det står i texten ovan att det är snarare 10 % som får komplikationer efter operation. Vad är den siffran baserad på? Mvh/Janaki Haag

    SvaraRadera
  10. Om man under en lång period lidit/lider av smärta i höger ben och enligt MR har diskbråck på ca 4 ställen, ganska små sådana, kan man (om det skulle behövas) operera flera diskar vid samma tillfälle? Jag förstår det som att det är svårt att lokalisera ett problem, utan att detta är en synergieffekt, alternativt inte, men att operation av 1 disk inte skulle lösa problemet.

    SvaraRadera
  11. Jag har probl3m med mitt högra ben (otrolig smärta). Enligt MR har jag bråck vid minst 4 olika diskar. Om det skulle behövas, kan man operera föera diskar vid samma tillfälle? När flera diskar är inblandade kan man ju förvänta sig att det är någon typ av synergieffekt eller att det inte skulle ge bågon skillnaf om en disk opererades; vad tror du?

    SvaraRadera
  12. Hej, jag opererade ryggen (diskbråck ) slutet av september 2016, D har varit upp o ner med styrka o känsel sen dess dock så känns det mkt bättre sen några veckor tillbaka och jag har börjat träna på gymmet men tar D väldigt försiktigt och gör för det mesta lättare rygg övningar. Jag har i mina ålder håller på med fotboll nästan i elitnivå och det har varit min stora hobby hela livet, jag har dock inte rört en boll på nästan två år p g a ryggen och undrar om jag kan spela fotboll igen? Alltså inte på seriöst nivå utan bara för skojs skull, har inte vågat prova och jobbar med att försöka stärka ryggen innan jag provar löpa och sparka boll, är tacksam för tips om du har erfarenhet av fotbollsspelare med ryggproblem.
    Hälsningar

    SvaraRadera